FAQ's

Nedan kan du hitta svaren på de vanligaste frågorna vi får.
Om du har en fråga du inte hittar svar på är du varmt välkommen att höra av dig till vår vänliga kundtjänst som kan svara på alla dina frågor eller om du har förslag på frågor vi kan lägga till på den här sidan. 

KLOCKOR

Ja alla våra klockor är 100% äkta. Vid köp av en klocka får du ett garantihäfte/bruksanvisning, detta häfte tillsammans med kvittot/bekräftelsen är ditt äkthetsintyg.  Det finns inga unika serienummer på klockorna utan du vet att de är äkta för att du köper från en pålitlig återförsäljare.

Du kan gå till en urmakare som kan reglera armbandet åt dig. Tänk på att gå till en auktoriserad urmakare som säljer samma märken då vissa klockor kräver speciella verktyg och kunskaper. Observera att keramikklockor är väldigt känsliga så det är väldigt viktigt att en kvalificerad urmakare reglerar en sådan klocka. Det går inte att ångra ditt köp om du har förminskat armbandet inom din ångerperiod. Mejla oss en bild på kvittot så får du 100:- tillgodo på ditt nästa köp.

Kom ihåg att alltid spara de borttagna länkarna.

Om batteriet på din klocka tar slut inom ett år från det att du hämtat ut paketet kan du gå till en urmakare som säljer det klockmärke du har köpt, de kan byta ditt batteri.

Mejla in en bild på kvittot så får du 100:- tillgodo som ersättning för batteribytet som du kan använda vid ditt nästa köp hos oss.

Om du har köpt en klocka som är i materialet keramik är det viktigt att känna till att likt kaffekoppar, är den inte lika stöttålig som klockor i tex metall.

Däremot är keramik väldigt reptåligt och behåller sin färg och lena yta mycket bättre än metallklockor. Tänk på att använda din fina keramikklocka varsamt och utsätt den inte för hårda stötar.

Om klockan fungerar men sekundvisaren står stilla kan klocka ha en kronograf och då är sekundvisaren ett tidtagarur. Tidtagaruret går igång när man trycker på knappen vid klockan 2 men ofta är den avstängd då den drar batteri. En urmakare kan visa dig hur man sätter igång den.

Batteriet kan ha tagit slut då det ibland kan ta lång tid från det att klockan tillverkas tills att den kommer till en kund. En urmakare kan byta batteriet om det är aktuellt. Mejla in en bild på kvittot så får du hela summan tillgodo som ersättning för batteribytet som du kan använda vid ditt nästa köp hos oss.

Obs vi ersätter endast hela summan om batteriet tagit slut inom 2 veckor från det att du har hämtat ut paketet. 

Om din produkt är skadad eller trasig vid leverans ta kontakt med oss på en gång på Åkströms kundtjänst.

Ångerrätten gäller självklart på oanvända produkter i 14 dagar hos oss. Vi behöver en bild på produkten så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt.

Om något händer med din produkt efter 14 dagar ska du naturligtvis också ta kontakt med oss så att vi kan avgöra vad som ska göras. Det är då viktigt att du skickar oss en bild på produkten. Tänk på att ta en bild med bra fokus så att vi kan se skadan bättre eftersom vi inte kan se skadan ordentligt om fokuset är fel, eller ljus reflekteras på bilden. Om du upptäcker ett fel på din produkt och trots detta fortsätter att använda den, kan vi tyvärr inte ansvara för eventuella skador detta kan medföra. 

Om din produkt får ett fel som täcks av garantin efter att du har börjat att använda den, kommer den att repareras. Går den ej att repareras får du en ny produkt eller likvärdig om samma produkt ej finns på lager. Återbetalning görs endast om produkten inte kan repareras efter 2 reparationer. Detta är enligt Konsumentköplagen.


Din klocka innehåller finmekaniska delar som är sammansatta med största möjliga precision. Oavsett om du köper billiga klockor eller dyrare modeller, för att den ska fungera under en längre tid samt att du ska få ut bästa möjliga glädje av din klocka bör punkterna nedan följas:

  • Undvik att utsätta din klocka för extrema förhållanden som direkt solljus, extrem värme eller extrem kyla. Extrem värme eller kyla kan orsaka att klockan inte fungerar som den ska samt förkortning av batteriets livslängd.

  • Undvik att utsätta klockor för fukt om de inte är markerade med 10 eller 20 ATM. Använd aldrig tryckknapparna eller kronan när klockan är fuktig. Skulle du få vatten eller kondens i klockan bör klockan undersökas omedelbart av en auktoriserad urmakare även om kondensen ser ut att försvinna, komponenterna i klockan kan bli skadade av detta.

  • Kondens i klocka. Plötsliga temperaturväxlingar kan göra att det uppstår undertryck i klockan, vilket kan orsaka kondens. Om detta inträffar  kan man se vätska innanför glaset. Om vätskan inte längre syns betyder det inte att luftfuktigheten har försvunnit. Klockan måste snarast lämnas in till en urmakare, som kan öppna klockan och avlägsna fukten. Fukten kan tränga in i själva urverket och klockan kan gå sönder. Inte ens klockor märkta med 10 eller 20 ATM är skyddade mot temperaturväxlingar . Kondens kan t.ex. uppstå om du går från minusgrader utomhus till hög inomhustemperatur eller förvarar klockan i badrummet medans duschen används. Att detta uppstår inuti en klocka är alltså inte nödvändigtvis ett fabrikationsfel, och klockan kan därför inte alltid reklameras. Detta avgör tillverkaren.

  • Undvik stötar och slag mot klockan. Din klocka är konstruerad för att klara normalt användande. Man bör inte sova med klockan.

  • Undvik att använda parfym, tvål eller andra kemikalier som kan skada din klocka. Det kan orsaka missfärgningar, förändringar eller annan skada på boett, länk/band eller övriga delar. Undvik att använda armband på samma arm som klockan, då detta repar samt sliter på doublén. 

  • Undvik magnetfält eller statisk elektricitet som kan skada klockans mekanism. Normalt sett påverkas inte klockan av t.ex. hushållsapparater som tv, stereo etc.

  • Håll klockan ren. Rengör den med en mjuk trasa och vatten (bara om den tål vatten). Skölj av klockan efter att den varit i salt- eller klorvatten. Länken bör rengöras med jämna mellanrum för att behålla sitt utseende och minska slitage. Tänk på att pläterde armband är mer känsliga än armband gjorda av rostfritt stål . (Se ovan.) Rengör med en mjuk borste och milt tvålvatten. Efter all rengöring ska klockan torkas torr med en torr mjuk trasa.

  • Läderarmband är en förslitningsdel och är en naturprodukt som är väldigt känslig för fukt, svett, kemikalier och nötning. Armbandet har bara en begränsad livslängd och skall (även av hygieniska skäl) bytas mellan 6-12 månader beroende hur man använder bandet. Vid byte skall även bandstiften kontrolleras eller bytas.

  • Ett armband som är av rostfritt stål oxiderar inte och behöver normalt inte putsas. Den kan eventuellt rengöras med lite såpa och vatten. Tänk på att din klocka inte alltid tål för mycket kontakt med vatten, läs om din klockas vattensäkerhet.

  • Ett armband och klocka som är pläterat måste skötas mer varsamt. Ett pläterat armband är mer ömtåligt än ett armband i rostfritt stål. Varsam hantering och rengöring är a och o med alla klockor och klockarmband. Ett pläterat armband som ska rengöras måste rengöras mycket försiktigt. Ett ordentligt gnuggande sliter självklart på den pläterade ytan och du riskerat att förkorta livslängden om det putsas för mycket.

  • Fel hantering och skötsel är oftast orsaken till varför metallen blir missfärgad.

  • Ett stort problem för ett fåtal människor är att de utsöndrar ämnen i huden som gör att metall missfärgas. Det kan i extremfall röra sig om några timmar innan ett smycke är missfärgat och fult. Det är tyvärr inget att göra något åt att det blir så. De allra flesta har tack och lov inte det problemet.

  • Ändring av tid och datum på din klocka ska helst inte göras mellan kl 22.00 och 02.00 (detta gäller klockor med datum då det är 24 timmars urverk) då detta kan skada mekanismen inuti klockan.

Stenar och skruvar täcks inte av tillverkarens garanti men vi på Åkströms hjälper er med problem om en sten på din klocka eller klockarmband har trillat av inom 3 månader efter att klockan har hämtats ut kan du gå till en urmakare och få det fixat.

Mejla in en bild på kvittot så får du 100:- tillgodo per sten som har lagats som du kan använda vid ditt nästa köp hos oss. Vi hjälper dig med upp till tre stenar. 

OBS om klockan levererats med något fel så ska ni ta kontakt med oss på en gång.

Klockan kommer i originalask med manual och tillverkarens officiella garanti. Vi skickar också med en extra garanti från Åkströms. 




Titta alltid på klockans baksida för att veta vilken vattensäkerhet den har innan du börjar använda din klocka!

Termen "vattentät" används inte längre då den kan vara missledande eftersom klockor kan motstå vatten i olika mängder. Vattenhållbarhet innebär i vilken utsträckning klockan kan bli blöt, eller motstå trycket som uppstår av en viss mängd vatten. Enheten (ATM , Bar , M , eller FT) hänvisar till graden av trycktestet. Dessa siffror förklarar mängden tryck klockan är tillverkad för att tåla och betyder inte djup, även om detta är en vanlig missuppfattning. Du kan tex inte dyka 50 meter under vatten med en 5 ATM. Det är viktigt att komma ihåg att vattenmotstånd mäts vid en statisk eller orörlig tillstånd under kalla förhållanden. Det tar inte hänsyn till att trycket ökar med hastigheten (rörelsen). När du simmar du lägger tryck helt enkelt genom att flytta klockan i vatten.


Din garanti täcker endast klockor som är 10ATM eller över och då är det viktigt att med jämna mellanrum kontrollera att gummipackningen inte har torkat ut. Upprepad exponering av klorin, saltvatten eller tvål kan torka ut packningen och då släpper klockan in vatten. 

OBS! Använd ej din klocka i varmdusch, bastu eller heta bad i badkar då det kan påverka packningen och de flesta klockor är inte lämpade för ånga och värme. Kondens kan uppstå, även i klockor som är 10 ATM och över om de exponeras för ånga eller varma bad. Plötsliga temperaturväxlingar kan göra att det uppstår undertryck i klockan, vilket kan orsaka kondens. Om detta inträffar  kan man se vätska innanför glaset. Om vätskan inte längre syns betyder det inte att luftfuktigheten har försvunnit. Klockan måste snarast lämnas in till en urmakare, som kan öppna klockan och avlägsna fukten. Fukten kan tränga in i själva urverket och klockan kan gå sönder. Inte ens klockor märkta med 10 eller 20 ATM är skyddade mot temperaturväxlingar. Kondens kan t.ex. uppstå om du går från minusgrader utomhus till hög inomhustemperatur eller förvarar klockan i badrummet medans duschen används. Att detta uppstår inuti en klocka är alltså inte nödvändigtvis ett fabrikationsfel, och klockan kan därför inte alltid reklameras. Detta avgör tillverkaren.

Enheten som anges kan se olika ut i olika delar av världen eller på olika modeller och sidor på internet. Ett exempel kan vara att 30 meter= 3ATM=3BAR=100ft alla har samma betydelse så som 1000mm=100cm=10dm=1m egentligen är samma mått.

Din klocka är märkt med den vattensäkerhet som den klarar av. Se klockans baksida!



Hållbarhet (Tryck)

ATM 3 (30m)

ATM 5 (50m)

ATM 10 (100m)

ATM20 (200m)

Damm

Ja

Ja

Ja

Ja

Vattenstänk

Ja

Ja

Ja

Ja

Lätt regn

x

Ja

Ja

Ja

Dusch/Ösregn

x

x

Ja

Ja

Simmning

x

x

Ja

Ja

Fridykning

x

x

x

Ja

Fukt/Ånga

x

x

x

x

Att visarna för tidtagningen nollställer sig fel är inte helt ovanligt, det händer ibland. Oftast krävs då endast att man gör en kalibrering av visarna.
Se till att tidtagningen är nollställd (knappen vid klockan 4) och dra ut kronan (stora skruven på sidan av uret vid 3an) ett eller två hack.
Trycker du sedan på en av knapparna vid klockan 2 och 4 kommer du se att en av visarna flyttar sig. Beroende på vilket läge kronan står i och vilken knapp du trycker på ställer du in olika visare och i olika riktningar. När du har kalibrerat klart trycker du kronan hela vägen in igen och nu är kronografen i sitt nya nollställda läge. 

På vissa klockor fungerar det något annorlunda, där drar du ut kronan i det yttersta läget. Sedan trycker du på den översta knappen för att ställa första visaren, när du ställt den rätt trycker du på den nedre knappen, då byter du vilken visare som du ställer. Så gör du så tills du ställt om alla visare som som behövs justeras.

Du kan gå till en klockbutik som säljer samma märke och fråga en urmakare om du är osäker på hur du ska göra med just din modell. 

Armband täcks inte av garantin från klocktillverkaren, se det garantihäfte som finns i asken klockan levererades i. Missfärgningar, slitage, fel på låsmekanismen, sprintar och länkar täcks inte av din garanti.
Naturligtvis får du hjälp om din klocka kommer trasig vid leverans, men du måste omgående ta kontakt med oss om detta händer. Observera att klockan inte får vara använd och skyddsplasten måste vara kvar på klockan för att vi ska kunna hjälpa dig med det trasiga armbandet.
Klockor som returneras som nya men är använda kan vi inte acceptera eller ta ansvar för.


GARANTI

Alla klockor kommer med 2 års garanti från tillverkaren. Åkströms egen garantisedel skickas även med klockan. Garantinummer mejlas till kunden efter att kunden har registrerat klockan på vår hemsida. All information om hur man registrerar kommer med klockan. 

Om du behöver utnyttja din garanti ber vi dig ta kontakt med vår vänliga kundtjänst så du kan skicka in klockan till oss och få den hjälp du behöver.


Garantivillkoren kan skilja sig mellan de olika tillverkarna och finns angivna i klockans produktbeskrivning.

Om en produkt är skadad och garantin täcker denna skada ska produkten i första hand repareras.

Om den inte kan repareras erbjuder vi en ny produkt om den finns i lager.

Finns produkten inte i lager erbjuds en annan likvärdig modell.

Återbetalning sker ENDAST om inga av dessa alternativ är tillgängliga.

OBS! Återbetalning görs INTE vid köp av klockor om ersättning redan är gjord för förminskning av armband eller byte av batteri (om det är gjort 14 dagar efter uthämtning av produkten). Återbetalning görs inte heller om produkten hämtades ut för mer än 6 månader sedan.

  • Skador till följd av felaktig skötsel/användning, olycksfall, slarv eller annan yttre påverkan.

  • Fuktskador på ej vattentäta ur (vattentätt = 10 ATM eller högre ATM).

  • Skador till följd av ingrepp som utförts av annan än auktoriserad återförsäljare.

  • Skador på plast-, gummi-, läderarmband, länkar samt ytbeläggning på dessa.

  • Skador på glas, krans (ring), krona, boett, armband, bandstift, stenar och övriga ytliga delar.

Du får ett Åkströmsgarantikort med de produkter som har 2 års garanti.

Du kan gå in och registrera din produkt HÄR




BESTÄLLNING OCH BETALNING

Åkströms använder Klarna Checkout för privatkunder. Detta gör det möjligt för våra kunder att betala via fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Våra fakturor skickas ut via mail i samband med att ordern skickas från oss. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan.

För information om din betalning kontakta Klarna via klarna.com/sv/kundservice 

Tack för din beställning!

Om du har inte fått en bekräftelse via e-post eller sms vänligen ta kontakt med oss på Åkströms-Kundtjänst. Vi kontrollerar gärna vad som har hänt.  Det kan vara så att du har angett en felaktigt e-postadress när du gjorde din beställning. Kom ihåg att alltid kolla din skräppost. 

Om du har fått en rabattkod så går det bra att registrera den i kassan. Observera att det inte går att kombinera flera rabattkoder.


När du har lagt dina produkter i varukorgen klickar du på "Klarna kassa" på sidan som kommer upp automatiskt. Fyll i din epostadress och postnummer så kommer alternativet att lägga till en rabattkod upp under "övrigt". Sedan går det bra att fullfölja köpet som vanligt.



Oavsett om du har köpt klockan via vår hemsida eller tex LetsDeal är det viktigt att du kontaktar oss så fort du bestämt dig för att avbryta ditt köp.  Du har alltid 14 dagars ångerrätt så länge produkterna inte är använda. Observera att ångerrätten inte gäller hygienprodukter som tex örhängen och underkläder. Kontakta Åkströms kundtjänst eller skriv till support@akstroms.se för att avboka din beställning om du inte har fått ditt paket än. Har inte ditt paket skickats från vårt lager blir hela beloppet återbetalat till dig.

Vi sköter kontakten med LetsDeal och ber dem återbetala/makulera fakturan så fort vi har stoppat leveransen. Vi tar även hand om din Klarnafaktura och makulerar den, alternativt ber Klarna återbetala beloppet till ditt konto om du har handlat via oss. Klarna betalar vanligtvis tillbaka inom ett par arbetsdagar. 

När du lägger en beställning hos Åkströms tillkommer det en fraktavgift på 49:- som inte kommer att återbetalas om du vill ångra ditt köp. 
Hämtas inte paketet ut i tid och går i retur till oss uppstår det ytterligare en kostnad på 150 kronor som kommer att dras av innan du blir återbetald.

FRAKT OCH LEVERANS

Produkterna skickas alltid från vårt lager i Alingsås och blir skickade med Schenker. Det tar normalt sett 1-2 vardagar för ett paket att komma fram från det att vi har skickat ut det. Paketet blir skickat till ditt närmaste Schenker upphämtningsställe. Självklart skickar vi alla paket rekommenderat. Vi kan inte ansvara för eventuella förseningar som uppstår hos Schenker.

Beställningens totala leveranstid beror på om det du beställer finns hemma i vårt lager eller om vi beställer hem det i samband med din order. När din order är komplett skickar vi den till dig. Alla produkter skickas rekommenderat med Schenker från vårt lager i Alingsås. Det tar 1-2 vardagar för ett paket att komma fram till ditt närmaste uthämtningsställe.

  • Om du endast har beställt en eller flera lagervaror kan de skickas samma eller nästa arbetsdag beroende på vilken tid på dygnet du har beställt.  

  • Om du har köpt en beställningsklocka tar det vanligtvis 8 arbetsdagar att få in den till vårt lager. Det kan ibland ta längre tid men ofta får man sin produkt levererad inom 14 arbetsdagar.


Paketen skickas till ditt närmaste Schenker Ombud och de skickas givetvis alltid rekommenderat. Vi kan inte ansvara för eventuella förseningar som uppstår hos Schenker. 


När en produkt skickas från vårt lager får du en leveransavisering via SMS och mejl med ett spårningsnummer så att du kan spåra ditt paketSchenker skickar sedan ett avi-SMS när paketet har kommit fram till uthämtningsstället. Du kan söka på ditt postnummer här för att se vilket ombud paketet levereras till. Det första alternativet som kommer upp är det ombud paketet skickas till, det går inte att välja själv.
Påminnelse-AVI skickas även ut av Schenker om paketet inte hämtats ut efter några dagar. 
Paketet ligger hos ditt ombud i 14 dagar. 

När du lägger en beställning hos på Åkströms tillkommer det en fraktavgift på 49:- som inte kommer att återbetalas om du vill ångra ditt köp. Hämtas inte paketet ut i tid och går i retur till oss uppstår det en kostnad på 150 kronor om du vill få det utskickat igen. Om du inte vill ha din produkt kommer ytterligare 150 kronor att dras av innan du blir återbetalad.


När du lägger en beställning hos Åkströms tillkommer det en fraktavgift på 49:- som inte kommer att återbetalas om du vill ångra ditt köp. Paketet skickas via Schenker. 

Hämtas inte paketet ut i tid och går i retur till oss uppstår det en kostnad på 150 kronor om du vill få det utskickat igen. 
Om du inte vill ha din produkt kommer ytterligare 150 kronor att dras av innan du blir återbetalad.

För ej uthämtade paket förbehåller vi oss rätten att debitera dig för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 150:-, om du vill få det utskickat igen. Ett bekräftelse-SMS skickas till kunden när produkten är skickad från vårt lager. Schenker skickar sedan ett avi-SMS när paketet har kommit fram till uthämtningsstället. Påminnelse-SMS skickas även ut av Schenker om paketet inte hämtats ut efter några dagar. Paketet ligger hos ditt ombud i 14 dagar.

När du lägger en beställning hos Åkströms tillkommer det en fraktavgift på 49:- som inte kommer att återbetalas om du vill ångra ditt köp efter att du låtit ditt paket gå i retur. 
Om du inte vill ha din produkt kommer även avgiften för returen på 150 kronor att dras av innan du blir återbetalad. 

Vi gör vårt bästa för att leverera så fort som möjligt men ibland uppstår dessvärre förseningar. Vi garanterar därför inte leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för förseningar. Om en produkt inte kan levereras i tid kommer vi att ta kontakt och informera dig om förseningen. Drabbas vi av förseningar brukar det inte röra sig om många dagar. När din försenade produkt har nått oss prioriteras den i packningen och skickas så snart som möjligt vidare till dig.

Om en order blir sen behöver du inte oroa dig för att förfallodatumet hinner gå ut på din faktura. Våra fakturor skickas ut via mail i samband med att ordern skickas från oss. 

ÅNGERRÄTT OCH RETUR

Vi är tacksamma för varje order men vi vet att ibland vill man ångra sitt köp pga olika anledningar. Vi tillämpar distanshandelslagen vilket innebär att man alltid har 14 dagars full ångerrätt.

Om du vill ångra ditt köp kontakta oss på Åkströms-Kundtjänst. Vi ger dig all information som du behöver för att skicka tillbaka varan samt en retursedel. Vi erbjuder våra kunder en rekommenderad fraktsedel för endast 49:- som dras från varuvärdet vid återbetalning. Fraktsedeln mejlas automatiskt tillsammans med retursedeln och du kan själv välja om du vill använda den eller köpa porto via annat bolag. Det går bra att använda vår fraktsedel hos samma ombud du hämtade ut ditt paket från. Tänk på att skicka tillbaka alla dokument som originalgarantibeviset, ask etc med varan. Kläder kan provas men inte användas eller tvättas innan retur och får inte ha fläckar, märken, skador eller annat som göra att dom inte går att sälja igen.

Ångerrätten gäller ej på intimprodukter som inte har särskild plombering, så som underkläder och örhängen. 

Klockor kan provas men inte användas så att det blir märken eller skador på den. Armbandet måste vara standardstorlek, så om du har förminskat ditt armband går det inte att ångra köpet. Klockor som returneras som nya men är använda kan vi inte acceptera eller ta ansvar för.

Om du har reparerat eller ändrat på din klocka på något sätt går det inte heller att ångra ditt köp.

OBS: Detta gäller ångerrätten inte reklamation av en skadad vara vid leverans. 

Om du har köpt din vara via tex LetsDeal sköter vi kontakten med dem och ber dem återbetala/makulera fakturan så fort vi har fått din returvara.
Om du har handlat direkt via vår hemsida tar vi hand om din Klarnafaktura och makulerar den, alternativt ber Klarna återbetala beloppet till ditt konto. Observera att n
är du ångrar ditt köp och returnerar din produkt blir du inte återbetald de 49:- för frakten som är gjord. Klarna betalar vanligtvis tillbaka inom ett par arbetsdagar.


Hämtas in paketet ut i tid och går i retur till oss uppstår det en kostnad på 150 kronor om du vill få det utskickat igen.

Om du inte vill ha din produkt kommer 150 kronor att dras av innan du blir återbetalad.


Om en produkt är skadad och garantin täcker denna skada ska produkten i första hand repareras.

Om den inte kan repareras erbjuder vi en ny produkt om den finns i lager.

Finns produkten inte i lager erbjuds en annan likvärdig modell.

Återbetalning sker ENDAST om inga av dessa alternativ är tillgängliga.

OBS! Återbetalning görs INTE vid köp av klockor om ersättning redan är gjord för förminskning av armband eller byte av batteri (om det är gjort 14 dagar efter uthämtning av produkten). Återbetalning görs inte heller om produkten hämtades ut för mer än 6 månader sedan.

Om du har beställt fel vara eller om du har fått fel vara utskickad till dig ska du genast ta kontakt med oss på Åkströms-Kundtjänst så löser vi detta tillsammans. 


OBS! Vissa färger kan vara svåra att fånga på en bild på grund av att blixt måste användas etc, så en viss skillnad kan förekomma mellan färg på bild och färg på produkten i verkligheten.

Givetvis går det bra att byta modell. Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig med att välja en ny klocka och skickar retursedel samt porto så du kan skicka tillbaka den första.  Vi tar ut en administrationsavgift på 199:- vid byte av modell och drar detta via Klarna om den klockan du byter till är billigare. Annars skickar vi en separat inbetalningslänk till dig där du betalar in resterande belopp. Då ingår returfrakt samt ny frakt ut igen. Klockor som returneras som nya men är använda kan vi inte acceptera eller ta ansvar för.

Om du ångrar köpet eller beställt fel vara står du för frakten själv. Vi erbjuder våra kunder en rekommenderad fraktsedel för endast 49:- som dras från varuvärdet vid återbetalning. Fraktsedeln mejlas automatiskt tillsammans med retursedeln och du kan själv välja om du vill använda den eller köpa porto via annat bolag. Det går bra att använda vår fraktsedel hos samma ombud du hämtade ut ditt paket från. 


Om det är fel vara som skickats ut eller om varan är trasig när du får den står vi för frakten. Vi kommer då att mejla dig en förbetald fraktsedel som ska skrivas ut och sättas på paketet. Vi kan tyvärr inte ansvara för några kostnader om du själv väljer att köpa en fraktsedel från ett annat fraktbolag. 

Skulle du behöva skicka in varan för reparation i ett senare skede står vi för frakten om reparationen går under garantin. Om du själv orsakat skador på varan eller har ett fel som inte täcks av din garanti står du för frakten fram och tillbaka plus eventuella reparationskostnader. Frakten betalas in i förväg och kostar 150:- 

För mer information, kontakta vår vänliga kundtjänst. 


För ej uthämtade paket förbehåller vi oss rätten att debitera dig för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 150:-, om du vill få det utskickat igen. Ett bekräftelse-SMS skickas till kunden när produkten är skickad från vårt lager. Schenker skickar sedan ett avi-SMS när paketet har kommit fram till uthämtningsstället. Påminnelse-SMS skickas även ut av Schenker om paketet inte hämtats ut efter några dagar. Paketet ligger hos ditt ombud i 14 dagar.

När du lägger en beställning hos Åkströms tillkommer det en fraktavgift på 49:- som inte kommer att återbetalas om du vill ångra ditt köp efter att du låtit ditt paket gå i retur. 
Om du inte vill ha din produkt kommer även avgiften för returen på 150 kronor att dras av innan du blir återbetalad. 

SMYCKEN

Ditt smycke är ett modesmycke och har inte samma hållbarhet som premiumsmycken.

Modesmycken tål bara visst slitage och användning. Hållbarhetstiden på ditt smycke beror på hur du använder den.

Vardagligt bruk på ett modesmycke gör att den slits fortare än om den bara används till festligare tillfällen. 

Tänk på att ta hand om ditt smycke så du kan njuta av den längre. 

Utsätt inte ditt smycke för parfym, krämer eller andra kemikalier då detta skadar ytbehandlingen

Om din produkt är skadad eller trasig vid leverans ta kontakt med oss på en gång på Åkströms kundtjänst.

Ångerrätten gäller naturligtvis i 14 dagar hos oss. Vi behöver en bild på produkten så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt.

Om något händer med din produkt efter 14 dagar ska du naturligtvis också ta kontakt med oss så att vi kan avgöra vad som ska göras. Det är då viktigt att du skickar oss en bild på produkten. Tänk på att ta en bild med bra fokus så att vi kan se skadan bättre eftersom vi inte kan se skadan ordentligt om fokuset är fel, eller ljus reflekteras på bilden. 

Ångerrätten gäller ej på intimprodukter som inte har särskild plombering, så som örhängen. 
Örhängen går alltså ej att returnera. 

Halsband och armband går bra att returnera inom 14 dagar så länge de inte är använda. De måste skickas tillbaka i obruten originalförpackning. 

Produkten är slutsåld för tillfället. Fyll i e-post så får du ett meddelande när produkten finns på lager igen.